Strona główna » porady, słownictwo branżowe » Jak zostać headhunterem?

Jak zostać headhunterem?

Jak zostać „łowcą głów”? Z takim pytaniem spotykamy się dość często, choć my pewnie wolimy określenia „konsultant” czy „doradca personalny” i to nie dlatego, że brzmią bardziej eufemistycznie, ale lepiej oddają charakter naszej pracy. Warto zatem poświęcić oddzielny wątek, by opisać na czym ona polega. Tymczasem skoncentrujmy się na meritum, choć z kontekstu będzie można również wyczytać wiele na temat charakteru tej pracy.

Ok, nie będę ukrywał, że wpis ten inspirowany jest także tym, że poszukujemy młodych ludzi do naszego zespołu. Należy więc uznać, że jest to opis subiektywny, oparty głównie o doświadczenia związane z naszą organizacją i w naturalny sposób koncentruje się na działaniach opartych o poszukiwania bezpośrednie, oraz doradztwo HR.

Zacznijmy więc od cech, jakimi powinien wyróżniać się konsultant. Warto odpowiedzieć sobie na pytanie – „czy taki właśnie jestem?” – bo kluczową kwestią jest to, by praca którą wykonujemy sprawiała radość. Po latach mogę śmiało stwierdzić, że jest to zawód na tyle trudny i absorbujący, że nie da się go dobrze wykonywać nie będąc jego pasjonatem. Trzeba więc kochać pracę z ludźmi, być osobą ekstrawertyczną, która odczuwa potrzebę przebywania w towarzystwie innych. Trzeba umieć opowiadać, ale ważniejsze jest, by umieć słuchać i wyciągać wnioski. Poza tym konieczna jest ciekawość świata, zdolności analityczne, dociekliwość i pracowitość. Bardzo ważna jest także umiejętność samokształcenia i kreatywność, a w wielu sytuacjach również asertywność.

A co z kompetencjami? Cóż, dobry konsultant w naszym rozumieniu to osoba, która ma większą wiedzę niż jego klienci, a tym samym współpraca z nim stanowi dla nich wartość dodaną. „Retained search” polega na tym, że klienci płacą za to, że to właśnie my realizujemy projekt, a prezentacja kandydata stanowi zaledwie jedną ze składowych całego procesu. Dlatego też, im bogatsze kompetencje  konsultanta, tym lepiej – tych nigdy nie za dużo. Dobrze sprawdza się specjalizacja, bo nie można być specjalistą od wszystkiego, dlatego powszechną praktyką jest koncentracja na jednym segmencie rynku, bądź typie stanowisk. W naszym przypadku oznacza to znajomość rynku nowych technologii ze szczególnym uwzględnieniem stanowisk menadżerskich funkcjonujących w tym obszarze. Należy więc po prostu świetnie znać rynek w obszarze wybranej specjalizacji. Drugą kompetencją, jaką możemy wymienić, jest umiejętność oceny kandydatów. Ta wynika z praktyki, a idealnie jeśli jest poprzedzona stosownym wykształceniem. Dlatego w naszej branży tak wielu jest psychologów i socjologów, ale umiejętność ta powinna być przede wszystkim cechą naturalną. Nie widzę przeszkód, by w naszym zawodzie pracował np. fizyk, jeśli potrafi z rozmowy z drugim człowiekiem wyciągać właściwe wnioski. Dobrze sprawdzają się praktycy, czyli osoby, których wcześniejsze doświadczenie związane jest z danym segmentem rynku, bądź eksperci w dziedzinie zarządzania. Ostatnia, choć nie najmniej ważna – to umiejętność sprzedaży. Tak tak, wbrew temu co się powszechnie uważa praca w doradztwie personalnym to nie klasyczny HR, a pełen consulting z silnym elementem handlowym. W wielu firmach sprzedaż jest najważniejszym elementem tej pracy, przez co bywa czasem źródłem wielu frustracji i niepowodzeń konsultantów. Nie każdy jest bowiem urodzonym handlowcem, a wymagania niektórych firm w tym względzie są bardzo rygorystyczne. Na pocieszenie jednak dodam, że można się tego nauczyć, można to polubić, a wręcz sprzedaż może się stać elementem dającym największą satysfakcję. Wszystko zależy od tego, jak sprzedajemy usługi doradcze, jakie podejście stosuje organizacja, w której pracujemy. Nie jest bowiem łatwo być dobrym doradcą, mając nad głową targety sprzedażowe i oczekując od klientów krótkoterminowych zysków za wszelką cenę. Warto więc, podejmując pracę w firmie headhunterskiej, uprzednio omówić ten element z potencjalnym pracodawcą.

No dobrze, ale jak zacząć? Co, gdy posiadamy odpowiednie cechy, ale brakuje kompetencji i doświadczenia?
Najprościej je zdobyć biorąc udział w praktykach, które firmy doradztwa personalnego ogłaszają dość systematycznie. To świetna okazja, by zobaczyć naszą pracę „od kuchni” i spróbować swoich sił bez zobowiązań. To dobra okazja, by stawiać swoje pierwsze kroki w kierunku rekrutacji. Na ogół w ten sposób zaczyna się przygoda z research’em. Z czasem, w zależności od predyspozycji i możliwości, przybywa obowiązków, a droga do pracy konsultanta stoi przed Wami otworem.

Zapraszamy więc na praktyki do Innovation!
CV można przesłać na: mail@innovation.pl z dopiskiem „praktyki”.

Print Friendly

porady, słownictwo branżowe , , , ,

One Comments to “Jak zostać headhunterem?”

  1. Ja bardzo chętnie spróbuję swoich sił. Wysłałam już CV do Państwa. Czekam na kontakt. Pozdrawiam!

Leave a Reply

(wymagane)

(wymagane)